Jó vagy rossz az izomláz?

Bizonyára te is tapasztaltad már egy megerőltető edzés másnapján a fájdalmat az izmaidban, azaz az izomlázat. Mi az oka? Megelőzhető? És hogy kezelhető?

Az izomláznak mára már két fajtáját különböztetik meg: van a tejsav miatt kialakult, ami nem sokkal az edzés után jelentkezik, és van, amit az izomban levő mikroszakadások, sérülések okoznak, ez egy-két nappal később jelentkezik.

Mitől van izomlázam?

Az izmok fájdalmát alapvetően túlerőltetésük okozza. Sokan azt gondolják, hogy egy edzés csak akkor sikeres, ha másnap izomlázat éreznek. Ez nem igaz, ráadásul a túlzott erőltetés hosszú távon nem egészséges, így nagyon fontos, hogy megtaláld azt az edzéstervet, ami épp annyira erőlteti meg az izmaidat, amennyire szabad.
Ha magadtól nem sikerül, nyugodtan kérd a személyi edzők segítségét, akár a konditermekben, így olcsóbban megúszhatod.

Megelőzhető?

Az izomláz az odafigyelő mértékletesség mellett megelőzhető egy alapos bemelegítéssel az edzés elején, és nyújtással, ha végeztél. Ezt semmiképp ne csald el, mert ezzel is kalóriát égethetsz, és sokkal szebb formájúak lesznek az izmaid.

Mit tegyek, ha izomlázam van?

Ez attól függ, hogy mi okozza az izomlázad.

  • Ha a túlzott tejsavtermelés, tehát az edzés után hamar jelentkezett az izomfájdalom (vigyázz, ne keverd össze a húzódással), akkor jót tesz neki, ha óvatosan ráedzel, mozgatod, esetleg masszírozod.
  • Ha a fájdalom egy-két nap múlva jelentkezett, akkor semmiképp ne dolgozz rá az izomlázra, mert így nagyobb sérülést okozhatsz az izomban, mint amilyen már van. Erre a legjobb orvosság a pihentetés.

A B6 vitamin szedése és a forró fürdő mindkét fajta izomlázra gyógyító hatással van. Ugyancsak sokat segíthet a szaunázás, a melegvizes borogatás, és persze a jótékony gyógynövényekkel gazdagított krémek használata.

Új hozzászólás

A csillaggal (*) jelölt mezők kitöltése kötelező. A HTML kódok használata nem engedélyezett.